אינטליגנציה רגשית ארגונית
אינטליגנציה רגשית ארגונית (OEI) הוא תחום שמופיע בספרות אקדמית בנגיעות קלות בלבד, כתחום קיים וידוע, אבל לא נחקר מספיק באקדמיה או בשטח. אני מאמינה בכל מאודי, שזהו תחום בעל ערך רב מאוד לארגונים בשטח ולאנשי אקדמיה, אולם מכירה בקשיים של האקדמיה לפתח את הנושא המורכב הזה ולחקור אותו לעומק.
בשל זאת החלטתי לקחת על עצמי להתמחות בתחום זה שלא במסגרת אקדמית, ולפתח מודל לבחינת האינטליגנציה הרגשית הארגונית בפרמטרים שונים, בכדי לסייע לארגונים לחזק את יכולותיהם ומיומנויותיהם הרגשיות ולהפוך לארגונים אנושיים, מיטיבים וחכמים רגשית שעובדיהם מחוברים ומחוייבים להם ולמטרותיהם באופן בלתי מתפשר, וחשים בטחון פסיכולוגי במקום עבודתם.
אבחון אינטליגנציה רגשית ארגונית נעשה במישורים הבאים:
- תהליך הגיוס וקליטת העובדים לארגון
- שיטות קידום עובדים ופיתוחם האישי והמקצועי
- שימור עובדים ורתימתם לטובת הארגון
- תקשורת ארגונית
- תרבות ארגונית
- אופן קבלת החלטות
- עזיבת עובדים
- קשרי לקוחות
- מנהיגות פורמלית ובלתי פורמלית
- זכרון ולמידה ארגונית
ארגון בעל אינטליגנציה רגשית ארגונית גבוהה לא יסתמך על האינטליגנציה הרגשית של מנהיגים כאלו או אחרים. תחת זאת, הוא יחתור לבנות בסיס איתן לאינטליגנציה רגשית ארגונית, ב- 4 תחומי מפתח בתוך הארגון:
- חזון, ייעוד, וערכי ליבה:
- הצהרות החזון והייעוד, כשהן מוכוונות אינטליגנציה רגשית, בונות בסיס חזק, סביבה חיובית ופרודוקטיבית בה עובדים חשים מוערכים, מועצמים ומכובדים.
- טיפוח תרבות ארגונית תומכת וחכמה:
- מיצובה של תרבות ארגונית תומכת שמעודדת תקשורת פתוחה, שקיפות, אמפתיה, חיוביות, ביטחון פסיכולוגי, חדשנות ושיתוף פעולה.
- פיתוח מדיניות מותאמת:
- הטמעת נהלים, תהליכים ושיטות עבודה המקדמים התנהלות רגשית בריאה ואמפתית ברחבי הארגון.
- בניית בלמים ואיזונים:
- פיתוח מנגנונים להבטחת יישום המדיניות והנהלים הללו באופן מועיל ועקבי ולאורך זמן.